Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/02/06

Death Cab For Cutie - Berns - 6 feb

Det första jag slås av när jag kommer in i Berns magnifika konsertlokal är hur gamla alla verkar vara som tittar på OC. Det andra jag slås av är hur många det är som ser ut som Benjamin Gibbard, Death Cab For Cutie's sångare och frontman.
Jag var sen med att upptäcka >>Death Cab For Cutie<<, ska jag villigt erkänna, senare än de flesta. Kanske hade >>DCFC<< fångat min uppmärksamhet lite tidigare om jag tittat på OC, men jag är ingen TV-serie människa, åtminstone intalar jag mig det. Däremot blev jag tidigt förtrollad av den fantastiska musik Gibbard skapar tillsammans med Jimmy Tamborello i The Postal Service. Att jag skulle vara så sen med att fatta att det är samma röst är en gåta för mig, men det ger mig samtidigt en insikt om hur härligt mycket jag har kvar att upptäcka här i världen.
De har spelat några låtar när Gibbard ser ut över lokalen och lyriskt beskriver hur vacker den är, kanske den vackraste konsertlokal han varit i. Han fascineras över de vackra bysterna som hänger högt däruppe på väggarna. Och även om han själv inte skulle vilja bli en, tycker han att det är mäktigt att bli skulpterad och för allmän beskådan i säg tusen år. En av bysterna föreställer Jenny Lind, Sveriges genom tiderna största, och utomlands mest kända sopran. Idag kanske mest bekant som ansiktet på 50-kronors sedeln. Gitarristen vill i vilket fall tillägna henne nästa låt. Gibbard ursäktar att han inte har lärt sig prata svenska och meddelar att allt mellansnack kommer att bli på engelska. Tyvärr visar det sig bli det längsta prat han ger den här kvällen. Jag hade hoppats på mer av den varan. Istället ångar de på och radar upp hit efter hit, utan några som helst pauser med möjlighet till eftertanke. Gibbards rusningar mellan gitarr och keyboard får min kropp att börja utsöndra stresshormon, men kanske borde jag istället vara tacksam att de vill spela så många låtar som möjligt.
Det är lätt att tycka om >>DCFC<< på skiva. Ben Gibbards fantastiska känsla för melodier och hans ljust spröda och vackra röst har fått mig och många med mig att falla. Melodierna finns även där live, men det är publikens entusiasm och de små utflykterna hos kompet som gör det levande. Jag älskar när bas och trummors flirt med varandra tar musiken vidare. När de riktigt jammar loss i discotakter så det blir sådär sagolikt svängigt. Det är där och då de är som bäst. Svårt att i efterhand beskriva i ord, men lätt att på plats känna i hela kroppen.

Till slut en liten reflektion: idag räcker det med att använda sina ögon för att avgöra vilken låt som är mest populär, det är då hela lokalen lyser upp av mobiltelefondisplayer.
På samma sätt har nämnda displayer tagit den givna plats cigarettändaren länge hade under de lugnare låtarna.

9 Comments:

At 13:21, Anonymous Anonym said...

Någon bland skuggorna i mitten står jag. Det var helt fantastiskt! Vilken bra blogg.

 
At 19:06, Blogger Writers Edge said...

Bra recensioner och flyt i texten. Ska bli kul att fortsätta läsa bloggen!

 
At 21:17, Blogger munkiz said...

Tack så mycket för snälla ord. Roligt att ni gillar den

 
At 16:02, Blogger Erika said...

Fint skrivet! Jag var också på konserten och tyckte den var underbar... Blev glad över att de spelade så många låtar och i princip alla man verkligen ville höra. Särskilt "I will follow you into the dark" tyckte jag om, åh vad fint det var.

Jag tror faktiskt att de flesta på Berns INTE lyssnar på Death Cab på grund av O.C... men det är bara en gissning. De har stor spridning ändå - typ på Uppsala studentnät! ;)

Förresten, vilken/vilka låtar tyckte du verkade mest populära av mobiltelefonerna att döma? Jag stod väldigt långt fram och missade detta fenomen...
Jag studsade i alla fall av glädje till "Sound of settling" och "Soul meets body".

 
At 16:17, Anonymous Anonym said...

ja för alla som lyssnar på dcfc kollar på OC?

Sluta med dumma generaliseringar och inse att majoriteten av besökarna som var på berns var där för att de faktiskt har ett genuint musikintresse.

 
At 17:44, Blogger munkiz said...

erika: de låtar du nämner + "The New Year", "Title and Registration" samt "Transatlanticism"

anonymous: Ursäkta min generalisering, även om jag inte anser den vara dum. Kopplingen till OC är skriven med glimten i ögat. Jag är ledsen om det inte framgår. Att DCFC fått många nya lyssnare här i Europa tack vare OC är dock ett faktum som kvarstår. Dessutom finns det väl inget som säger att man inte kan titta på OC och samtidigt ha ett genuint musikintresse (din generalisering).

 
At 09:01, Blogger samuel said...

haha.
Nu precis på P3 påade han Death Cab For Cutie som Simple plan...
nästan samma sak... hehe

 
At 11:22, Blogger munkiz said...

ajaj..jag hörde det med.

 
At 22:30, Anonymous Anonym said...

Min första reaktion när jag klev in på Vega i köpenhamn var vilken ung publik Death Cab hade (man relaterar ju alltid till sig själv)...tills jag kom på att det är OC som gjort dem riktigt kända här i norden. Spelningen i sthlm verkar ha varit lika suberb som den de gjorde i köpenhamn.

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se