Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/02/08

Montag Mania - Landet - 8 feb

Men åh vad härligt!
Så här glad har jag inte blivit sen jag första gången hörde Incka. >>Montag Mania<< spelar på Landet och jag har tur som lyckas ta mig in, för stället är knökafullt. Här blandas det friskt mellan musikstilarna, på samma sätt som tropicalia-rörelsen en gång gjorde, vilken de säger har haft så stor betydelse för deras musik.
Det är ömsom glatt, ömsom svart. Bas, trummor och percussion bjuder på ett underbart stenhårt groove, ofta i förförisk halvtakt. Primalskrik blandas med euforiska utflykter på cajones. Lägg till vackert ren stämsång och fin fina melodislingor på gitarr och jag är såld såld såld. Från att första ackordet läggs an till det sista utdragna crescendot står jag alldeles lycklig och hänförd. Man hör ofta att det är svårt att skriva rock/pop på svenska. Och kanske är det så, men när man vågar och släpper på alla hämningar kan det bli så bra, t.o.m. så här bra. >>Montag Mania<< skulle kanske vara lika bra med engelska texter, men inte lika exotiska. För mig utgör svenskan en lika varm och viktig krydda som congas, koskällor och cajones. Minns ni Thomas Gyllings "Tropicopop"? Visst var det ofta hysteriskt men samtidigt omöjligt att slita sig ifrån. >>Montag Manias<< karismatiska musik har samma effekt, speciellt från en liten livescen.

Dagens hälsotips: Manu Chao-osande låten "Piraya" är en riktig liten guldklimp som innehåller alla vitaminer du behöver för att mota vinterdepressionen.

1 Comments:

At 13:28, Blogger samuel said...

åhh jag hade så gärna varit där. Men så glömmer man plånboken och kommer inte in!
vilket öde...

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se