Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/02/26

Loney, dear - Södra teatern - 26 feb

I kväll är det utsålt på Södra teatern och jag har inga problem att bli av med min extrabiljett. Det är fascinerande hur Emil Svanängen, >>Loney, dears<< musikskapare, lyckats skapa sig en hängiven publik utan något stort skivbolag i ryggen. Innan konserten börjar råkar jag höra från ljudtekniker att bandmedlemmarna är lite nervösa ikväll. Det ryktas att någon i bandet kvällen till ära lyckats spräcka byxorna.

När Emil och hans åtta inhyrda musiker äntrar scenen verkar nervositeten övergått till sprittande och sprudlande glädje. Vi bjuds på lugna låtar som "Won't you do?", där Emil med akustisk gitarr får stå i fokus samt låtar som "Carrying" med mer driv och där hela bandet nästan brister i volym och tempo. Jag gillar >>Loney, dear<< bäst när hela bandet briserar, då blåset tar i nerifrån tårna, trummisen skramlar som mest med cymbalerna och Emil skriker ut sin glädje. Speciellt när energin långsamt stegras som i "The city, the airport" som är en av kvällens bästa låtar och som får mig att tänka på underbara "The Plan". Dock avslutas lite väl många av låtarna med ett tröttsamt tvåminuters crescendo av AAAHHAAAH-skrik och fullt ös. Ibland blir det lite odynamiskt, det är allt eller inget som gäller och jag tror att ljudteknikern förvärrade denna upplevelse.

Trots några irritationsmoment är det härligt att se >>Loney, dear<< på scenen ikväll. Det märks att bandmedlemmarna satsar allt i ett försök att ge oss något speciellt. Dom har t.o.m. planerat in ett ombyte till finkläder mitt i konserten men några spruckna byxor får jag inte syn på. I "I do what I can" får alla på scenen spela på toppen av sin förmåga och blåsektionen väcker, likt Radioheads "Life in a glasshouse", min klaustrofobi. Trots två inklappningar spelar inte >>Loney, dear<< min absoluta favorit "Citadel", men jag är nöjd ändå.

8 Comments:

At 01:26, Anonymous Anonym said...

Bra recension, bra band. Själv var jag lite mer överoptimistisk... som vanligt.

Jag saknar dock nått i kalendariet. Lampshade spelar på restaurang landet tisdag nästa vecka. även om jag inte hört deras nya skiva så kan jag rekommendera dom varmt.

 
At 12:27, Blogger munkiz said...

Tack för tipset. Spelningarna på Landet brukar vi inte ha så lång framförhållning till. Jag väntar på veckobrevet innan jag lägger ut något i kalendariet. Det kom iof igår, men jag har inte hunnit läsa det än. Men kom gärna med fler tips på konserter som vi borde ha med.

 
At 12:29, Blogger samuel said...

Tack! och tack för tipset. Det ska jag lägga upp!

 
At 17:36, Blogger samuel said...

Såg nu att jag hade visst skrivit upp Lampshade i min egna kalender. Tror jag hörde dom första gången via IndieFeed. Riktigt bra!

 
At 01:31, Anonymous Anonym said...

kunde blivit så mkt bättre tror jag...ljudet var grötigt, tyvärr.

ang. lampshade så är nya skivan bra, typ 7 lr kanske 8/10.

 
At 13:05, Blogger munkiz said...

"I heard it in your voice, when you spoke. I saw it when the words left your mouth. The last night I had you, I sang your song, it was all that I could do. I heard it when the radio called[...] they had to hold my arms in a steady grip, they had to yell -now boy, straighten up. the last night I had you, I sang your song. it was all that I could do."

aj, den gjorde ont!

 
At 21:05, Anonymous Anonym said...

Det visade sig att det fanns ytterligare en landetspelning jag måste rekommendera. Visserligen under kategorin klubb bring all your friends men ändå är Jonathan Johansson värd att rekommedera. Skivan är mycket bra och de gånger jag sett honom live har varit bra de också. http://www.jonathanjohansson.se/

 
At 21:50, Blogger munkiz said...

tobbs: du har även chansen att se Loney, dear en gång till. Även detta på landet, nu på lördag.

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se