Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/03/07

Namur - Landet - 7 mars


>>Namur<< spelar progressiv rock som påminner om musiken och känslan i den fantastiska filmen "28 days later". Stadigt rör sig musiken framåt i ett monotont malande tempo. De två gitarrerna bygger upp melodin med väl sammanvävda slingor. Bas och trummor ger tillsammans ett driv som skjuter musiken framåt. Progressiv musik kan ibland bli väldigt tröttsam men >>Namur<< lyckas oftast att genom små små variationer i musiken få mig att lyssna vidare. Det får mig att tänka på det som någon i Silverbullit lär ha sagt; "drömmen är att få göra en 6 minuters låt som bara har ett ackord genom hela låten".

David sjunger sammanbitet och lite väsande likt en ord. Han glider ständigt in och ur falsett och det är svårt att höra vad han sjunger. Det är en röst som man lär sig att älska eller att hata, men tyvärr tror jag att det finns risk att fler människor sluter upp i det sistnämnda. Jag såg >>Namur<< som förband åt Blindside på Debaser och då gillade jag inte alls hans röst men i kväll tycker jag mer om den. Det verkar i och för sig inte vara Davids mål att få världens gillande, han vill hellre göra den musik han helst vill höra. Davids sång fungerar dock mycket bättre i låten "In the well" som är en fin duett med RebekkaMaria, sångaren i Lampshade. Bäst i kväll är annars starka Marching som smyger sig fram likt en rotlös själ i en mörk drömvärld.

1 Comments:

At 00:07, Anonymous Anonym said...

Håller med om att när de spelade som förband åt Blindside så gick det inte så bra, de lät som Radiohead fast utan crescendon.. Jag gillade det inte då.. Tykte det var för dystert. Men nu när jag hört en av deras låtar som heter Marching har jag blivigt deras fan, väldigt fin låt faktisk, trots att den också är dyster så gillar jag den, hehe..

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se