Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/05/03

Blindside - Sticky fingers - 3 maj

Det sprudlar i mig. Ja, det spritter och sprakar i mig när >>Blindside<< kreverar på scenen i inledande "Caught a glimpse" från den fantastiska Silence skivan. Få band får mig att få utlopp för min frustration på sådant sätt som >>Blindside<<. Jag kan inte stå still. Jag vill hoppa, skrika och sparka. Inte av aggression utan i kärleksfull frustration. Det är framförallt Christian Lindskogs oerhörda energi på scenen som får mig och större delen av publiken att släppa på spärrarna. Han har en otrolig kontakt med publiken och det är omöjligt att inte bli charmad av hans kroppsspråk. Christians sång har också alltid fascinerat mig. Han har förmågan att steglöst, utan skarv, glida mellan ren ton och brustet skrik (lyssna t.ex. 3 minuter in i "Sleepwalking").


Efter första låten fortsätter >>Blindside<< med att spela en blandning av låtar från de tre senaste skivorna samt den gamla rökaren "King of the Closet" från "A Thought Crushed My Mind", deras andra av de fem skivor de i dagsläget släppt. Jag har dock inte riktigt fastnat för senaste skivan "The Great Depression" på samma sätt som de andra skivorna. Live får dock låtarna ett helt annat liv och "Heart attack", "Yemkela" och "Fell In Love With The Game" känns precis lika starka som tidiga "Pitiful". Till och med obemärkta "My alibi" lyckas bli riktigt bra live och Marcus Dahlström imponerar verkligen bakom trummorna. >>Blindside<< är kort och gott ett fantastiskt bra band, dels på skiva men framför allt live. Sist ut är "About a Burning Fire" som enligt Christian är en deklaration för bandets kärlek till sin publik. Och vilken kärlek sen. Absolut ingen Cute boring love...

Förband under kvällen var: Stonewall Noise Orchestra, WhiteSilver och Café Society Ltd.

4 Comments:

At 09:24, Blogger munkiz said...

Vad tror du om Blindside på Kafé44? Kan det funka, och hur lyssnar jag in mig, kan inte säga att jag fastnat för dem än

 
At 10:08, Blogger samuel said...

Det tror jag på! Det kommer nog bli lite hysteriskt så stå inte för nära scenen. Skivorna Silence och About a burning fire är lättast att ta till sig tror jag. Men även om du inte lyssnat in dig, börjat gilla musiken än, så är det värt att gå dit bara för att få se dom live. Det är hårt, tight, svettigt, spännande och sprakande.

 
At 09:42, Anonymous Anonym said...

Lärarbarnet i mig måste säga att glims skall vara glimpse :)
/Ulle

 
At 10:11, Blogger samuel said...

du har så rätt.
är nu korrigerat.

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se