Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/03/26

The Sound of Music - Tellus - 26 mars


Jag vaknar upp, konstaterar nöjt att det äntligen är vår på gång. Äter sen frukost till en Nicolai Dunger dokumentär och bestämmer mig för att viga lunchen åt jazz. När jag ska köpa biljett har jag inga kontanter utan får uppsöka närmsta bankomat, den vänliga basisten Patric säger då att de kan vänta på mig innan de sätter igång. Det behövs inte menar jag och går, ännu nöjdare, och tar ut mina pengar. När jag sedan köper min biljett får jag även en skiva. Vilken service tänker jag, såhär borde det ju alltid vara. >>The Sound of Music<< består av: Patric Thorman, bas, Emil Strandberg, trumpet, samt Ola Hultgren, trummor. Trion har denna vackra vårvintersöndag intagit Tellus-biografen i Midsommarkransen. DN På stan gav mig bara kunskap om trions instrumentering. Såhär efter konserten vet jag inte mycket mer. Improvisationsjazz kan vara väldigt svår att ta till sig. Med rätt inställning kan den å andra sidan ta dig hur långt som helst. Här finns inga ramar, allt är tillåtet, t.ex använder Ola en liten batteridriven fläkt att slå an slagverken med. Jag sluter mina ögon och fantiserar iväg en timma, kompad av ett unikt soundtrack skapat i nuet. Upplevelsen kan inte beskrivas i ord. Det vore ovärdigt. Jag kan bara uppmuntra er till att själva gå på konsert, gärna instrumental musik, och låta musiken bära iväg med er.
Efter konserten pratar jag med Ola om konsertlokalens betydelse. I det här fallet är det oerhört viktigt med en lokal som inbjuder till tystnad och aktivt lyssnande. Den vackra kvartersbiografen kan inte bli mer rätt.

Ola och Emil spelar även med Emil Svanängen i hans Loney, dear.
Ola berättar även att han ska spela med Nicolai Dunger på hans kommande turné. Söndagförmiddagen känns därmed sluten.

1 Comments:

At 15:17, Anonymous Anonym said...

Tack Mattias för att du kom på konserten. Välkommen på kommande evenmang...Hör av mig.

Jag har för övrigt drabbats av högmod som yttrat sig i att jag snart öppnar en egen hemsida där framtida konserter ska listas. Kommer snart.

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se