Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/05/11

Juni Järvi - Landet - 11 maj


Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket artistnamn jag gillar mest; >>Juni Järvi << eller Montt Mardié. De är fantastiskt fina allitterationer båda två och som tur är behöver jag inte välja för båda spelar denna kväll på Landet. >>Juni Järvi<< har tagit med sig hela sin iPod-orkester och den bjuder upp till både ledsamma sånger och dansant pop. Junis vackra mörka röst smyger sig in i låtarna och är snart ett med melodierna. Det charmigt säregna vibratot används med omsorg och det doftar 60-tal och The Magnetic Fields. Tack vare värme och inlevelse känns det snart helt naturligt med en iPod istället för medmusikanter. Kanske är det ändå ensamt på scenen, för Juni lånar Monnt Mardiés trummis och sin egen bror till att knäklappa igenom Beach Boys' "Then I kissed her", ikväll travesterad till "Then she kissed her" som en hyllning till alla flator i publiken. Elektro-remixen av "The Stars Above Indian Lake" bryter av skönt mot stråkar och ukulele och här påminner den glatt dansande Juni mer om Erlend Öye. Får Juni som han vill blir detta sommarens plåga och inte mig emot.





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se