Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/03/07

Lampshade - Landet - 7 mars


Här följer en intervju med Tobias, som jag stötte ihop med på Landet efter att han tipsat mig om kvällens spelning med det dansk/svenska bandet Lampshade.

När och hur hörde du talas om Lampshade?
I somras inför en festival lyssnade jag på någon låt via Internet. Jag blev inte alls imponerad men gick ändå på spelningen som visade sig vara grymt bra. Massa känsla och stämning.

Vad var det i deras musik som du föll för?

De melankoliska men ändå hoppfulla melodierna och sångstämmorna. Arrangemangen är vackra, stora delar går i moll och musiken är stegrande. Precis som det bör vara.

Har du hört dem live någon gång förut?

Ja. Två gånger faktiskt, dagarna efter varandra. Först en tyngre, mer högljud spelning och sedan en mer nedtonad. Jag har för mig att de kallade den andra spelningen för akustisk i informationsbladen även om de använde elgitarrer. Hur som helst var det en väldigt bra spelning för jag satt med sinnena på helspänn trotts att det var mycket sent och min sömnbrist mycket stor.

Hur tycker du att de låter live jämfört med på
skiva?

Live blir trycket större men istället försvinner många nyanser och texten blir omöjlig att höra. På skivan förlorar man dock nöjet att se vad de egentligen håller på med på scen, vilket är mycket småskumma saker och intressanta spelstilar.

Vad tyckte du om landet-spelningen? Fick du höra
dina favoritlåtar, om inte - vilka saknades? Vilka
låtar tyckte du var bäst?

Tyvärr fattades alla mina favoritlåtar eftersom de endast spelade en låt från första skivan, "Beacuse Trees Can Fly". Den andra skivan, "Let's Away", har jag inte lyssnat in mig på alls. Delar av den verkar lovande men ganska svårtillgänglig, förra skivan krävde många lyssningar innan jag började älska den.

Bästa låten har jag för mig hette nått i stil med Dise Fuge ("Disse Fugle" red.anm) utöver titelspåret från förra plattan som de avslutade med, tyvärr helt utan stämsången från skivarrangemanget. Stämmorna var visserligen ersatta av tvåstämmig harmonika men jag föredrar ändå skivversionen.

Jag saknade mina favoriter från förra skivan: "The Hug", "Treasure Is" och "Plakka Plakka".

Sammantaget var låtvalet inte alls som jag ville ha det och det verkade tyvärr inte som om bandets karisma nådde längre än till oss längst fram som såg dem. Den halva av mitt sällskap som stod längre bak tyckte inte alls det var något att ha medan vi längst fram uppskattade dem mycket. Sammantaget en trevlig spelning men inget man kommer att minnas i längden.

Har du varit på landet någon gång tidigare?

Nej, det är inte min sida av stan men jag lär återkomma någon gång trots att ljudet var medelmåttigt och att scenen var för liten (se foto) för att rymma sexmannabandet Lampshade och alla deras instrument. Ett skönt ställe med billigt konsertinträde är aldrig fel. Dessutom flyttar jag lite närmare alldeles strax.

Halva Lampshade är ju från Danmark, lyssnar du på annan
dansk musik?

Mew är från Danmark har jag för mig, ytterligare ett av mina favoritband. I övrigt kan jag inte komma på något.

Slutligen får jag tacka för att du tipsade om
konserten. Du frågade mig om jag tyckte att det var
värt 40kr. Jag svarar: lätt, och undrar samtidigt om
du tyckte det var värt en timma med SL?

Visst var det värt SLresan. Visserligen hade jag gott sällskap åtminstone en bit mer än halva resan så det var inget lidande.


1 Comments:

At 11:50, Anonymous Anonym said...

vill ni se mer lampshade i sthlm, skriv det i gästboken på http://www.popaganda.se
/henric

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se