Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2005/11/16

Carpark North - Mondo - 16 nov

>>Carpark North<< är som en chokladkaka på vägen hem efter en lång skoldag. Lika svåra att motstå, och lika snabbt som jag brukar sätta i mig den där chokladen, lika snabbt har jag fastnat för >>Carpark Norths<< electrorock. Men chokladen brukar snabbt ta slut och blodsockerkicken den ger dalar snart ner till samma låga nivå. Jag hoppas verkligen att känslorna för >>Carpark North<< håller i sig längre än så. Men idag spelar det ingen roll, för just nu älskar jag dem.

Det är pinsamt lite folk (igen) i den ynkepyttiga foajen på Mondo. Att det är Danmarks senaste pophopp, aktuella med deras andra album ”All Things To All People”, som ska spela är svårt att förstå då det mera påminner om en spelning på vilken ungdomsgård som helst. Ljudet är under all kritik och vi bjuds inte på någon ljusshow, annat än några fasta spotlights. Men tack och lov levererar bandet som om det vore deras första viktiga spelning på samma ungdomsgård. Det är blodigt allvar och fullt ös rakt igenom. Generöst av ett band som blivit nominerade till priser i både European & Nordic Music Awards, samt blivit hyllade av press i hela norden, och därför borde kunna förvänta sig mer av både lokal och publik. Jag kan därför inte undgå att tänka hur ännu mycket bättre det hade kunnat bli på en stor scen, med fett ljud och en riktig ljusrigg. Speciellt som jag har >>Carpark Norths<< spelning på nämnda Nordic Music Awards i färskt minne.

Drömmen hade varit att få se >>Carpark North<< som förband till MEW, på Mondos stora scen och med det fantastiska ljud och ljus de hade den kvällen. Det hade kunnat bli hur bra som helst och framförallt gjort bandet mer och välförtjänt rättvisa.

Låtlista:
Berlin
Run
Song About Us
New Born
Heart Of Me
Best Day
Homeland
Transparent & Glasslike
Fireworks
Human
The Beasts
.........................
There’s a Place
Wild Wonders

1 Comments:

At 21:57, Blogger munkiz said...

det känns som de är ammade med samma slags bröstmjölk som sina landsmän i främst MEW, men även Kashmir påminner en del om hur de låter. Det är inte lika episkt som MEW, inte lika storslaget, utan mer direkt, mer åt "Frengers" hållet än "And The Glass Handed Kites". Poppigare än Kashmir inte lika skitigt och framförallt inte lika tunga texter. Texterna är väl det enda jag vill klaga på egentligen. Känns ofta som rent nonsens och utfyllnad. Men som tur är, iaf i detta fall, har jag alltid lyssnat mer på melodier än texter. Det är rak catchig gitarrock med en hel del synthslingor.
Andra grupper som påminner (lite): Aberdeen City, Keane, Linkin Park (även om jag är allergisk mot dem)

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se