Vi stödjer Solidaritetsbloggen. Du kan också göra en insats!

2006/03/16

Jenny Wilson - Storan - 16 mars

>>Jenny Wilson<< på Storan igår gjorde i det stora hela en bra konsert men jag ska börja med att gnälla lite. Jag och mitt sällskap hade sett fram emot att sittandes få njuta av vackra tongångar från begåvade >>Jenny Wilson<< i den anrika stora teaterlokalen. Tyvärr hölls konserten på "clubscenen" som känns som en sliten fabrikslokal som man fläckvis försökt piffa upp och slutligen adderat en stor kristallkrona, som krona på verket. Den lugna musiken gör den något svårflörtade och stående publiken rastlös. Jag anser att >>Jenny Wilson<< bäst bör avnjutas sittandes! I övrigt känns scenen och dess ljussättning helt befriad från kreativ glädje. Denna glädje kan man dock finna i bandets scenkläder som dock inte faller mig i smaken, kanske på grund av högt ställda förväntningar då >>Jenny Wilson<< vanligtvis bär de mest fascinerande och vackra kläder (se hennes videos t.ex.).

Publiken är seg och det är svårt för >>Jenny Wilson<< att få med dem på noterna. Även Jenny känns trött och det är först i Hey, What's the Matter?, sista låten innan extranumren, som hon skiner upp och börjar sprudla. Energin hon förmedlar med dans, minspel och små inslag av rekvisita tänder publiken. Under de sista tre låtarna är stämningen god och >>Jenny Wilson<< med band lyckas värma mitt hjärta och få mig att glömma smärtan i min rygg. I allmänhet är de starkaste låtarna på skivan, Summer Time - The Roughes Time och Let my Shoes Lead Me Forward, svagare live medan de övriga låtarna lyfter sig live. Under konserten gillade jag alla hennes låtar vilket jag tidigare inte gjort på skivan. Ett av extranumren är A brief story som är B-spår till Summer Time - The Roughest Time och aldrig tidigare spelad live. Det verkar som att testpubliken gillade låten och att den fortsättningsvis kommer att få vara med i >>Jenny Wilsons<< repertoar.

Jag missade förbandet "Taxi, taxi!" men jag pratade med dem efteråt. De var nöjda med spelningen men tyckte att det var svårt att nå ut till publiken ifrån den stora scenen. 16 åriga Johanna och Miriam kommer att vara förband åt >>Jenny Wilson<< på de efterföljande spelningarna i Sverige. Taxi, taxi! finns recenserade här.

2 Comments:

At 16:24, Blogger munkiz said...

om du jämför Jenny igår med Jenny på Popaganda förra året, vilken Jenny var bäst. Ok att vi inte såg hela hennes uppträdande då, men du kanske kan göra en rättvis bedömning ändå.
Fortsätter du med Timo ikväll?

 
At 19:51, Blogger samuel said...

Jenny på popaganda var bättre. Mer akustiskt och man kunde sitta ned i gräset och njuta av solen.

Blir nog inte Timo tyvärr. bio kanske...

 

Skicka en kommentar

<< Home





































Powered by Blogger


Bloggtoppen.se